dag 6 - Nascalijnen en de Chauchilla begraafplaats

5 juli 2018 - Nasca, Peru

Van Ica gaan we net de bus naar Nasca om de beroemde Nasca-lijnen/figuren met een sportvliegtuig te bekijken. Rahel maakt er een wedstrijd van. Zij heeft namelijk nog een andere groep gespot die naar de luchthaven van Nasca rijdt en wij willen eerst zijn. Anders moeten we te lang wachten.
Vamos vamos vamos!
Dit gaan we nog veel horen de volgende weken :-)
Brrr, zo'n sportvliegtuigje is echt wel klein. Ik krijg op slag claustrofobie en wil er terug uit. Wat overtuigende woorden van mijn dochter en de riem wat losser. Oké. Ik doe het toch! Eens in de lucht vind ik het zelfs nog leuk.
Die Nasca-lijnen, wat een mysterie. Immens grote en perfect symmetrische figuren. Hoe en waarom hebben de Nasca mensen (200 v Chr- 600 n Chr) dit toch gemaakt?

vanuit de lucht     kaart met de figuren     aap     spin     kolibri     aan het vliegtuig

Na een lekkere lunch (en wat ijs voor mijn knie) vertrekken we met een gids naar de Chauchilla begraafplaats. In deze regio regent het gemiddeld 1 uur per jaar. Onder andere door de extreme droogte zijn de lichamen in deze begraafplaats gemummificeerd en zeer goed bewaard. De grote van de begraafruimte, lengte van de haren, kleren en bijgevoegde relikwieën bepalen hoe welstellend de overledene was. Ze zijn allemaal in foetushouding begraven. Jammer, en vooral zonder respect, dat er hier zoveel geplunderd is geweest.

overzicht begraafplaats     3 mummies     maren en jamin aan de bergen

Vanavond vertrekken we met een luxueuze nachtbus naar Arequipa. We hebben de beste plaatsen in de dubbeldekbus gekregen. Vanboven, helemaal vooraan met een panoramisch zicht op de omgeving. We gaan de bergen in. Wanneer het donker wordt, ben ik toch blij dat de gordijnen worden gesloten. Onverlichte bergwegen met roekeloze tegenliggers is best wel wat eng.