dag 16 - Inca Trail dag 2

15 juli 2018 - Inca Trail Trip/ Cusco, Peru

Om 6 uur worden we gewekt met een tas coca-thee. Al bij al hebben we nog wel goed geslapen. Om half 7 worden we aan het ontbijt verwacht en moeten we al terug gepakt zijn om te vertrekken.
Die kookploeg tovert uit niets een heerlijk ontbijt. Tegen dat we uit onze eettent komen zijn de andere tenten al afgebroken. Dat gaat hier nogal vooruit!
kampplaats 's morgens     vertrek dag 2

Mijn rugzak heb ik ondertussen aan een extra drager gegeven. Anders ga ik het niet halen vrees ik.
Om 7 uur starten we vol goeie moed aan onze tocht. Een prachtig landschap. Het vooruitzicht van onze gids is van 7 uur  tot 12 uur naar boven klimmen, daarna nog 1,5 uur naar beneden tot onze slaapplaats. Dat betekent lunch rond 13h30. Klinkt oké.

Al van het begin is het duidelijk dat dit voor mij een helse tocht gaat worden. 5 uur lang trappen omhoog. De ene trede 30 cm, de ander 15, de volgende 60 cm. Geen enkel vlak stuk. En stijgen van 3000 meter naar 4200 meter.  Ik kan niet anders dan verstand op nul en maar doorgaan. Herbert blijft bij mij en kan door mijn traag tempo rustig van de natuur genieten en foto's maken. We hebben 2 gidsen Eddy en Edson. Eddy loopt voorop en Edson blijft eigenlijk bij mij :-)
Herbert en ik     uitzicht    nog een landschap     uitzicht     weg met mezelf     beeld van trap naar boven met mezelf

Het zal zeker 13h geweest zijn toen ik het hoogste punt bereikt heb. Jamin was minstens een uur voor mij en Herbert al daar. Die dartelde als een berggeit die trappen op. Het was voor iedereen toch zwaar geweest.

groepsfoto boven op de pass     vekies op de pass

Maar nu gaat het vlot gaan. 1,5 uur naar beneden. Ja, als het niet was gaan regenen. De weg wordt glad en gevaarlijk. Het tempo gaat dus weer omlaag. Vooral voor de ouderen van de groep. We hadden sinds 's ochtends niet gegeten. Iedereen zijn energiepeil staat op nul.
Uiteindelijk hebben we de kampplaats om half 4 bereikt. Enkele dragers zijn ons komen helpen, zodat we niet weer zouden vallen. We zijn allemaal doodmoe. Nat. En het blijft maar regenen. Onze honger is al over, maar we moeten natuurlijk wel eten. Om 16h wordt de lunch geserveerd. Iedereen eet omdat het moet. Alles is nat. Hiermee hadden we geen rekening gehouden. Wel met een bui, niet met aanhoudende regen.
Om 17h gaat iedereen slapen, maar om 19h moeten we weer gaan eten. Een zware opdracht. Het regent nog steeds.
Om naar het toilet te gaan moeten we terug een stuk omhoog, over een brug in het donker. Niemand heeft er zin in, maar we moeten toch eens gaan. Uiteindelijk stopt het even met regenen en maken we er een gezamenlijke tocht naar de toiletten van.
Doodmoe en nat zijn we onze tent terug ingekropen. Morgen is een nieuwe dag, hopelijk zonder regen.