dag 15 - Start van de Incatrail

14 juli 2018 - Inca Trail Trip/ Cusco, Peru

Om 5 uur gaat de wekker vanmorgen. Niet dat die echt nodig was, want de ganse nacht heeft een groep Peruanen kabaal gemaakt in het hotel. We zijn dus niet uitgerust...

Gepakt en gezakt, vol goede moed stappen we de bus op. Onderweg pikken we onze dragers op. Hmm, hebben die een geurtje bij...
In Ollantaytambo eten we een lekker en stevig ontbijt en kunnen we nog eens voor de laatste keer op een normaal wc.

We rijden nog een uurtje verder tot we aan km 82 komen in Piscacucho. Hier moeten we onze bagage verdelen over onze eigen rugzakken en die van de drager die we op voorhand gereserveerd hebben. Het valt toch tegen wat we nog zelf moeten dragen.
De eerste dag belooft de eenvoudigste dag te worden. Zij noemen het plat, wij heuvelachtig.

groepsfoto aan vertrekpunt     eerste zicht op de weg      kindje in een boom     Maren en Jamin bij de rugzak     mama onderweg     een pauze     vekies met zicht op de valei     valei met avondzon

Na een tocht van 12 km komen we aan in onze kampplaats Wayllabamba.

aangekomen aan slaapplaats     kampplaats met kommetjes     Smekies aan de eettent    mais
Het was vandaag inderdaad een rustige, mooie tocht.
We worden in de kampplaats opgewacht door de dragers en de kookploeg. Er staan 10 kommetjes met water klaar om onze handen te wassen. Dus eerst handen wassen, daarna krijgen we zelfgemaakte limonade. Het avondmaal is om 19h. Voorgerecht, hoofdgerecht en dessert. We worden verwend!

Buiten onze verwachtingen valt zelfs het sanitair mee. Wel franse toiletten maar nog behoorlijk proper.
Op dit deel van de trail zijn er nog dorpjes. Naast onze kampplaats woont een gezin dat een illegaal cafeetje runt. Herbert en Johan genieten dus nog van een lekkere pils.
Onvoorstelbaar, hier is nog maar sinds 2 jaar elektriciteit!

Na het avondeten gaan we maar onmiddellijk slapen. Eerst kijken we nog naar de sterrenhemel. Dit hebben we nog nooit gezien. Zoveel sterren! Prachtig! Jamin kan zijn ogen niet geloven.
In onze tent op onze slaapmatjes voelen we ons terug 15. Gaat dit wel meevallen? Onze slaapzaken zijn alleszins warm. Dat is al een goed begin.