dag 11 - Titicacameer met de Oeroseilanden en Taquile

10 juli 2018 - Taquile, Peru

Aan het hotel worden we opgepikt om samen met andere toeristen een boot te nemen op het Titicacameer.
Aan de rand van het meer is er een dichte begroeiing van riet. Daartussen zwemmen allerlei watervogels. Mooi om te te zien.
haven   riet

Onze eerste stopplaats zijn de Oeros-eilanden. Deze eilanden bestaan al eeuwen en zijn door de Oeros-indianen gemaakt van riet. Zeer regelmatig moet de bovenlaag van deze eilanden vernieuwd worden met vers riet.
De plaatselijke bewoners staan ons met hun kleurrijke rokken (7 stuks over elkaar) op te wachten. Het voelt onmiddellijk zeer toeristisch aan. Het eiland is helemaal niet wat ik verwachtte. Ik dacht dat het riet wat zou geweven zijn, maar het riet ligt gewoon los zoals stro. Het loopt niet echt gemakkelijk.

wachtende vrouwen in de rij    Oeros vrouwen     oeros kinderen    Maren onder rietboog
De vrouwen geven ons uitleg over hoe het eiland en de hutten gemaakt worden. Hoe we aan de kleuren van de kleren kunnen zien of de vrouwen single zijn of niet. En ze geven ons een inkijk in hun hut. Daarna willen ze zo snel mogelijk dingen verkopen. Dit is een bizarre eilandengroep. Enerzijds houden ze hun traditionele gewoontes aan, anderzijds hebben ze zonnepanelen, smartphones en motorboten. Moeilijk te geloven dat ze echt zo nog leven en het niet enkel voor de toeristen doen.

gele boten     hoofd boten
We zetten koers naar Taquile. Best wel een eind varen, het riet verdwijnt.
Aan de andere kant van het meer zien we Bolivië.

visser     herbert op boot     Vekies op boot

Taquile is een natuurlijk eiland met weer een eigen bevolkingsgroep. Ook hier kan je aan de kleuren van de kleren zien wie getrouwd is en wie niet. Daardoor spotten we een kindbruid. Toch best wel vreemd.
De mannen breien er als de beste. Zij behoren tot het werelderfgoed. De vrouwen spinnen en weven. Dit eiland komt heel authentiek over. We eten er ook de lekkerste forel van de ganse reis.

Vekies onder poort Taquile     vrouw Taquile     dragende mannen     terassen op Taquile     knappe man Taquile     kindbruid     breiende oude man     spinnende oude vrouz     poorten